LIFE02
ENV/FIN/000329
Ympäristömyötäiset menetelmät alempiluokkaisen
tiestön kunnostamiseen.
Environmentally friendly systems to renovate secondary roads.
Yhteenveto
Hanke on demonstraatioprojekti
teollisuuden sivutuotteiden hyödyntämiseen perustuvista
ympäristömyötäisistä menetelmistä soratieverkoston
kunnostamiseen ja ylläpitoon. Hankkeen taustalla ovat Suomen
alempiasteisen tieverkoston, etupäässä sorateiden, huono laatu
ja keväisin toistuvat routavauriot sekä maarakentamisessa
tarvittavien luonnon kiviainesten käyttöön liittyvät
ympäristö- ja saatavuusongelmat.
Perinteisten sorateiden peruskorjaus- ja
kunnostusmenetelmien korvaaminen teollisuuden sivutuotteisiin perustuvilla menettelytavoilla on kiinnostavaa jo senkin
vuoksi, että sivutuotteista monet ovat käyttökelpoisia
maarakennusmateriaaleja, joko sellaisenaan tai jalostettuina.
Hankkeen yhteydessä testataan paitsi
sorateiden perusparantamisen eri prosesseja, myöskin
erityisinä sovellutuksina pohjaveden suojausrakenteen ja
uudentyyppisten kevyenliikenteen väylien rakentamista
teollisuuden sivutuotteisiin perustuvia uusiomateriaaleja käyttämällä.
Hanke koostuu useasta osatehtävästä, joista
keskeisinä ovat vuosina 2002 ja 2003 toteutettavat
pilotprosessit, rakennesovellutusten seurantatutkimukset ja
tulosten ympäristöllisten ja taloudellisten vaikutusten
arviointi, sekä hankkeessa muodostuvan tietotaidon ja tulosten
levittäminen Euroopassa.
Taustaa ja tavoitteet
Hankkeen taustalla ovat Suomen alempiasteisen tieverkoston
(tässä esim. sorateiden) huono laatu ja keväisin toistuvat
routavauriot sekä maarakentamisessa tarvittavien luonnon
kiviainesten käyttöön liittyvät ympäristö- ja
saatavuusongelmat. Lyhyesti voidaan todeta, että perinteisesti
toteutettu peruskorjaus on kallista ja se vaatii suurta määrää
uutta kiviainesta (soraa ja kalliomursketta käytetään
maarakentamisessa Suomessa noin 70 miljoonaa tonnia/vuosi).
Tämän lisäksi tällainen peruskorjaus on vaikutukseltaan
lyhytaikaista, joten monissa tiepiireissä tyydytään vain
vaurioiden vuotuiseen paikkaamiseen ja tasaamiseen uudella
murskekerroksella.
Joka tapauksessa tarvittavat kivimateriaalit on tuotava,
monesti melko kaukaakin, rakennuskohteeseen, ja
kuljetuskustannukset ovat melko korkeat sekä jo pelkästään
kuljetuksiin liittyvä energiakulutus suuri. Kiviainesten
tuotanto puolestaan aiheuttaa haittoja ekosysteemeille,
maisemalle ja pohjavesille. Näiden ympäristö- ja
yhteiskunnallisten haittojen vuoksi on odotettavissa, että
kiviainesten tuotantoa tullaan edelleen rajoittamaan, jolloin
kiviainesta korvaavien materiaalien ja menettelytapojen
kehittäminen on erittäin keskeinen strateginen kysymys
maarakennusalalla. Tällöin kiinnostaa mm. se tosiasia, että
teollisuuden eri prosesseissa muodostuu runsaasti
sivutuotteita,
joista edelleenkin suurin osa läjitetään kaatopaikoille,
vaikka monet näistä sivutuotteista olisivat käyttökelpoisia
maarakennusmateriaaleja, joko sellaisenaan tai jalostettuna.
Kestävän kehityksen mukaisen tierakentamisen
kehittämiseksi on Tieliikelaitos Tiehallinnon tuella ja
yhteistyössä teollisuuden kanssa jo pitkään ja erityisesti
1990-luvun alusta lähtien ollut mukana tutkimus- ja
kehitystyössä, mikä liittyy teollisuuden sivutuotteiden hyötykäyttöön
mm. alempiasteisen tieverkoston (mm. sorateiden)
peruskorjaamisessa. Tutkimus- ja kehitystyön yhteydessä on
todettu, että uusiomaarakentamisen käyttöönottoa rajoittavat
sivutuotteisiin liittyvä ympäristölainsäädäntö, useiden
uusiomateriaalien käyttöön liittyvät tekniset tai
ympäristölliset epävarmuustekijät, sekä uusiomaarakentamiseen
prosessiin liittyvät logistiset ja materiaalien käsittelyn
ongelmat.
Kehitystyön yhteydessä on tullut esille myös
maaseudun erityisongelma eli kapeilla maanteillä liikkuvien
jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ym. turvallisuus.
Turvallista kevyen liikenteen verkostoa olisi mahdollista
kehittää uudentyyppisten ja halpojen kevyen liikenteen väylien
avulla. Näitä mahdollisuuksia tarjoaa uusiomaarakentamisessa
ja geotekstiileissä T&K- työn yhteydessä saavutettu
tietotaito.
Kukkia Circlet tai Kukkian Kierros-nimeä
kantava hanke on demonstraatioprojekti ympäristömyötäisistä
menetelmistä soratieverkoston kunnostamiseen, jossa
yhdistetään kaikki se tietotaito, mitä on saavutettu
edellämainittujen T&K-projektien yhteydessä. Hankkeen avulla
pyritään poistamaan määrättyjen teollisuuden sivutuotteiden (mm.
paperiteollisuuden kuitulietteet ja tuhkat sekä tietyt
kemianteollisuuden prosessijätteet) osalta
uusiomaarakentamisen käyttöönoton rajoituksia. Hankkeen
yhteydessä testataan sorateiden perusparantamisen ja sen
erityisinä sovellutuksina myös pohjaveden suojausrakenteen
että kevyen liikenteen väylien rakentamiseen koko prosessia.
Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota
logistiikkaan (materiaalitoimitukset ja varastointi),
laitteisiin ja työmenetelmiin, joilla erilaiset
rakennesovellutukset toteutetaan, sekä toteutettujen
rakennesovellutusten pitkäaikaiskestävyyteen,
ympäristövaikutuksiin ja kustannuksiin. Tulosten ja
käytettävissä olevan muun tiedon avulla arvioidaan eri
rakennesovellutusten ympäristö- ja taloudelliset vaikutukset
verrattuna perinteiseen tierakentamiseen.
Toimenpiteet
Hanke koostuu
useista toisiinsa liittyvistä tehtävistä.
Materiaalitutkimuksien (1) tarkoituksena on optimoida eri
sovellutuksissa käytettävät materiaalit sekä geoteknisten että
ympäristöominaisuuksien kannalta. Vuonna 2002 on tarkoituksena
toteuttaa ensimmäinen pilot, jota varten tehdään
tarvittavat suunnitelmat ja ohjeet (2) ennen varsinaista
prosessin toteutusta (3).
Vuoden 2002
pilotrakentamisessa testataan 12 km pitkän vanhan soratien
stabilointia erilaisilla teollisuuden sivutuotteisiin perustuvilla
sideaineilla. Vuonna 2003 toteutetaan toinen pilot, jonka
suunnittelu ja ohjeistus on oma tehtävänsä (4) ja toteutus oma
tehtävänsä (5).
Toisessa pilotissa
peruskorjataan muutaman kilometrin pituinen soratie
korvaamalla entiset murskerakenteet teollisuuden
sivutuotteisiin perustuvilla rakennekerroksilla. Samassa yhteydessä testataan
pohjaveden suojausrakennetta sekä kevyen liikenteen väylien
sovellutuksia. Kaikki pilotrakentaminen suoritetaan
Luopioisissa, luonnonkauniin Kukkiajärven ympäri kulkevilla
sorateillä.
Suunnitteluvaiheisiin liittyvät asianmukaiset
ympäristölupahakemukset. Pilotkohteissa tehdään
seurantatutkimuksia, joiden tarkoituksena on valvoa ja seurata
eri sovellutuksien toimintaa ja ympäristövaikutuksia. Tämän
seurantavaiheen (6) tulokset, analysoidaan ja arvioidaan
asiantuntijatyönä, jolloin mukana on myös hankkeen
ulkopuolisia, riippumattomia asiantuntijoita.
Tuloksen
levittäminen (7) on tärkeä osa LIFE-Environment hanketta. Tämä
tehtävä sisältää asianmukaisen paikallisen ja kansallisen
tiedottamisen, web-sivujen luomisen ja ylläpidon,
eurooppalaisen kontaktiverkoston kehittämisen tiedon
levittämiseen ja hankkeen tuloksiin perustuvan
soveltamisoppaan julkaisemisen nettisivuilla hankkeen
päätyttyä. Hankkeen hallinnointi on näiden lisäksi omana
erillisenä osatehtävänään (8).
Tulokset
Hankkeen tuloksena muodostuu uusia, kestäviä
menetelmiä alempiasteisen tieverkoston parantamiseksi ja
kehittämiseksi, sekä tietoa tätä kehitystä tukevia
standardisointia ja lainsäädäntöä varten. Hyödyntämisen tueksi
on tuotettu videoita ja soveltamisopas. Tietoa levitetään
Euroopan eri intressitahoille sekä molempien pilottien
rakentamisvaiheessa (2002 ja 2003) sekä kansainvälisen
seminaarin yhteydessä vuonna 2004. Hankkeen tulosten laaja
käyttö Euroopassa lisää uusiutumattomien luonnonvarojen
suojelua, ja vähentää jätteiden määrää sekä kaatopaikkojen
tarvetta.
|