Kukkian Kierros (Kukkia Circlet) on EU:n Life-ympäristörahoitusjärjestelmän rahoittama demonstraatiohanke, jossa testataan teollisuuden sivutuotteisiin hyödyntämiseen perustuvia ympäristömyötäisiä menetelmiä soratieverkoston kunnostamiseen ja ylläpitoon. Hankkeen virallinen nimi on

 

LIFE02 ENV/FIN/000329

Ympäristömyötäiset menetelmät alempiluokkaisen tiestön kunnostamiseen.

Environmentally friendly systems to renovate secondary roads.

 Hankkeen taustalla ovat Suomen alempiasteisen tieverkoston (tässä esim. sorateiden) huono laatu ja keväisin toistuvat routavauriot sekä maarakentamisessa tarvittavien luonnon kiviainesten käyttöön liittyvät ympäristö- ja saatavuusongelmat. Perinteisesti toteutettu peruskorjaus on kallista ja se vaatii suurta määrää uutta kiviainesta (soraa ja kalliomursketta käytetään maarakentamisessa Suomessa noin 70 miljoonaa tonnia/vuosi). Monissa tiepiireissä tyydytään usein vain vaurioiden vuotuiseen paikkaamiseen ja tasaamiseen uudella murskekerroksella. Tällainen peruskorjaus on vaikutukseltaan lyhytaikaista.  Joka tapauksessa tarvittavat kivimateriaalit on tuotava, monesti melko kaukaakin, rakennuskohteeseen, ja kuljetuskustannukset ovat melko korkeat sekä jo pelkästään kuljetuksiin liittyvä energiakulutus suuri. Kiviainesten tuotanto puolestaan aiheuttaa haittoja ekosysteemeille, maisemalle ja pohjavesille. Näiden ympäristö- ja yhteiskunnallisten haittojen vuoksi on odotettavissa, että kiviainesten tuotantoa tullaan edelleen rajoittamaan, jolloin kiviainesta korvaavien materiaalien ja menettelytapojen kehittäminen on erittäin keskeinen strateginen kysymys maarakennusalalla. Tällöin kiinnostaa mm. se tosiasia, että teollisuuden eri prosesseissa muodostuu runsaasti jätettä, joista edelleenkin suurin osa läjitetään jätteenä kaatopaikoille, vaikka monet näistä sivutuotteista olisivat käyttökelpoisia maarakennusmateriaaleja, joko sellaisenaan tai jalostettuna.

 Kukkian Kierros -hankkeessa yhdistetään kaikki se tietotaito, mitä on Suomessa saavutettu pitkäjänteisten T&K-projektien yhteydessä, Tiehallinnon ja Tieliikelaitoksen, teollisuuden ja SCC Viatek Oy:n Suomen Geotutkimuksen sekä muiden tutkimuslaitosten yhteistyönä 1990-luvun alusta alkaen. Hankkeen avulla pyritään poistamaan määrättyjen teollisuuden sivutuotteiden (mm. paperiteollisuuden kuitulietteet ja tuhkat sekä tietyt kemianteollisuuden prosessijätteet) osalta uusiomaarakentamisen käyttöönoton rajoituksia. Hankkeen yhteydessä testataan sorateiden perusparantamisen ja sen erityisinä sovellutuksina myös pohjaveden suojausrakenteen että kevyen liikenteen väylien rakentamiseen koko prosessia. Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota logistiikkaan (materiaalitoimitukset ja varastointi), laitteisiin ja työmenetelmiin, joilla erilaiset rakennesovellutukset toteutetaan, sekä toteutettujen rakennesovellutusten pitkäaikaiskestävyyteen, ympäristövaikutuksiin ja kustannuksiin. Tulosten ja käytettävissä olevan muun tiedon avulla arvioidaan eri rakennesovellutusten ympäristö- ja taloudelliset vaikutukset verrattuna perinteiseen tierakentamiseen.  

 Hanke koostuu useasta osatehtävästä, joista keskeisinä ovat vuosina 2002 ja 2003 Luopioisissa toteutettavat pilotprosessit, rakennesovellutusten seurantatutkimukset ja tulosten ympäristöllisten ja taloudellisten vaikutusten arviointi, sekä hankkeessa muodostuvan tietotaidon ja tulosten levittäminen Euroopassa. Vuonna 2002 on tarkoituksena testata  Kuohijoki-Kyynärö välisellä MT 3201:lla soratien perusparantaminen kerrosstabiloinnilla.  Tällöin testataan 12 km pitkän vanhan soratien stabilointia erilaisilla teollisuuden sivutuotteisiin perustuvilla sideaineilla. Vuonna 2003 toteutetaan toinenkin pilotrakentaminen Luopioisissa, jolloin peruskorjataan muutaman kilometrin pituinen soratie korvaamalla entiset murskerakenteet teollisuuden sivutuotteisiin perustuvilla rakennekerroksilla. Samassa yhteydessä on tarkoitus testata pohjaveden suojausrakennetta sekä kevyen liikenteen väylien sovellutuksia.

Hankkeen päävastuu on Tieliikelaitoksella, Tampereen palveluyksikössä.  Hankkeessa ovat mukana Luopioisten kunta, Pirkanmaan liitto ja teollisuutta:  Georgia-Pacific Finland Oy Nokialta, Kemira Chemicals Oy Kokkolasta sekä Finncao Oy Jyväskylästä.  Eu:n Life-rahaston ja edellämainittujen lisäksi tätä yli 1,2 miljoonan euron hanketta rahoittaa merkittävällä panoksellaan Hämeen tiepiiri.

Hanke käynnistettiin vuoden 2002 pilotin valmistamiseksi jo 1.12.2001, ja se päättyy 31.12.2004.

Yhteydet / Contacts

Ramboll Finland Oy

Tieliikelaitos

Luopioinen